Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn

Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn

19.9.2024

Společnost Alstom vyhrála zakázku na dodávku 90 příměstských jednotek Adessia Stream. Vlaky si objednaly místní dopravní svazy go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) a nasadí je na spoje v síti S-Bahn v okolí Kolína nad Rýnem. Součástí smlouvy v hodnotě přes čtyři miliardy eur je rovněž údržba po dobu 34 let.

Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn

Jedná se o vůbec největší kontrakt, jaký Alstom v Německu dosud získal. „Naším požadavkem je vyvinout vozidlo, které bude přizpůsobeno potřebám a požadavkům našeho regionu. Díky tomu vylepšíme vozový park S-Bahn,“ řekl generální ředitel go.Rheinland Michael Vogel. Podle představitelů VRR vnější i vnitřní uspořádání nových vlaků S-Bahn cestujícím zajistí kvalitnější služby a více pohodlí.
„Nová generace vozidel pro S-Bahn bude mít rozhodující vliv na veřejnou dopravu v regionu v příštích desetiletích. Dodáme pohodlné a inovativní vlaky. Zvláště nás těší, že go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr nám svěřily nejen výrobu vozidel, ale také jejich údržbu po celou dobu životního cyklu,“ uvedl Müslüm Yakisan, prezident regionu DACH ve společnosti Alstom.

Vyjedou dvě verze
Výrobce dodá dva typy nových jednotek v závislosti na části sítě, kde budou provozovány. Kratší verze bude mít devět vozů a délku téměř 150 metrů, delší, jedenáctivozová má být dlouhá 170 metrů. Nabídnou kapacitu 1 150 až 1 340 cestujících a maximální rychlost 140 km/h. Vlak musí splňovat požadavky k jízdě na krátké i dlouhé vzdálenosti, což v praxi znamená co nejlepší poměr míst k stání a sezení. 
Samozřejmostí je wi-fi a zásuvky k dobíjení elektroniky, výkonná klimatizace šetrná k životnímu prostředí pro teploty od -25 do 45 °C či speciálně upravená okna zajišťující lepší příjem mobilního signálu. Dostatek prostoru pro kočárky a jízdní kola zajistí víceúčelové plochy v každém oddíle. Každý koncový vůz má vyhrazený prostor pro vozíčkáře a je vybavený toa­letou, která je vhodná i pro cestující se sníženou pohyblivostí. Je to vůbec poprvé, kdy je vlak S-Bahn v Německu vybavený WC. Hlavní odpovědnost za vývoj vozidel ponese pobočka Alstom v německém Hennigs­dorfu, samotná výroba se uskuteční v závodě Alstomu v Bautzenu.
Nové vlaky se budou udržovat v nových moderních depech v oblasti Kolína nad Rýnem. Kromě preventivních oprav se Alstom zaměří i na prediktivní údržbu, aby se zvýšila dostupnost vozidel a zároveň snížily náklady na údržbu.

Na krátké i dlouhé vzdálenosti
Hlavním úkolem při navrhování nových jednotek bylo podle dopravních svazů co nejlépe sladit často velmi odlišné potřeby cestujících a zároveň zajistit stabilní provoz. Cestující v regio­nu stráví v průměru kolem 25 minut v rámci jedné jízdy S-Bahnem. To zahrnuje jak krátké cesty v centru města, tak dlouhé trvající až hodinu do venkovských oblastí. Nové vlaky musí splňovat obojí. Delší trasy vyžadují více míst k sezení, kratší trasy naopak co nejvyšší kapacitu v podobě míst na stání. Jednotky budou kombinovat různé uspořádání sedaček a prostor vyhrazených jen pro stání. Uspořádání vozidla a provedení dveří musí umožňovat rychlou výměnu cestujících.
První jednotky by měly vyrazit do zkušebního provozu na trasách v Porýní a Porúří od poloviny roku 2029. Majiteli se stanou svazy go.Rheinland a VRR nebo jejich vlastní společnosti, které je pronajmou dopravcům. Do roku 2032 má smlouvu na provoz S-Bahn v Kolíně nad Rýnem DB Regio, na dalšího provozovatele se vypíše soutěž.
Cílem je postupně nasadit všechna nová vozidla do jízdního řádu 2033. Síť S-Bahn v Porýní zahrnuje linku S 6 z Essenu přes Düsseldorf do Kolína-Worringenu, budoucí linku S 10 z Kolína-Nippes do Kolína-Dellbrücku, linku S 11 z letiště Düsseldorf přes Kolín nad Rýnem do Bergisch Gladbach, linku S 12 z Horrem/Sindorf do Au (Sieg), budoucí linku S 13 z Troisdorfu do Bonn-Oberkasselu, linku S 19 z Cách/Düren do Au (Sieg), budoucí linku S 38 z Bedburgu do Köln Messe/Deutz a linku S 68 z Langenfeldu přes Düsseldorf do Wuppertal-Vohwinkel. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolíStadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolí

26.8.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 50 nízkopodlažních jednotek Flirt. Vyjedou na příměstské spoje v Mazovském vojvodství, kde zlepší… »

Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku záříGotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září

22.8.2024 - Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní… »

Modernizace zastavila provoz na RiedbahnModernizace zastavila provoz na Riedbahn

12.8.2024 - Jízdu vlakem v Německu zkomplikovala jedna z největších výluk za posledních několik let. Deutsche Bahn 15. července zahájily kompletní rekonstrukci sedmdesát kilometrů dlouhého úseku trati z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu zvaného… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika